پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3051
-
الف
+

ایده «در میان خاکستر» از کجا آمد؟

مهدی همایونفر تهیه کننده سریال «در میان خاکستر» درباره این سریال به گفت‌وگو پرداخت.

مهدی همایونفر تهیه کننده سریال «در میان خاکستر» درباره این سریال به گفت‌و‌گو پرداخت.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری تسنیم، «در میان خاکستر» با دستمایه قرار دادن زندگی شهید مهدی آلبوغبیش، نگاهی ویژه دارد به سیر مقاومت 34 روزه‌ای که مدافعان خرمشهر در برابر هجوم دشمن رقم زده‌اند. سریال "در میان خاکستر" را سجاد امیریزدانی کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی سریال نیز برعهده مهدی همایونفر بوده است. همایونفر پیش از "در میان خاکستر"، تهیه‌کنندگی سریال‌هایی همچون "جلال‌الدین" و "مینو" را در کارنامه خود دارد.

همایونفر معتقد است که جنگ تحمیلی ناگفته‌های زیادی دارد که باید به سراغ‌شان رفت. او در عین حال تأکید دارد که ساخت سریال‌های دفاع‌مقدسی بسیار دشوار است و به همین دلیل، کمتر تهیه‌کننده‌ای به سمت این نوع آثار می‌رود. تهیه‌کننده در میان خاکستر از تجربه همکاری با جوانان در این سریال به نیکی یاد می‌کند و تأکید دارد که باید به استعدادهای جوان فرصت عرضه اندام و شکوفایی داد.

 چه شد که برای ساخت یک سریال تلویزیونی به سراغ سوژه دفاع مقدسی رفتید؟

دفاع‌مقدس از جمله علایق شخصی خودم است. بیشتر سریال‌هایی که تا به امروز تهیه کرده‌ام هم مضمون دفاع‌مقدسی داشته‌اند. نه فقط من که دیگر تهیه‌کنندگان هم باید به سراغ چنین موضوعاتی بروند. جنگ تحمیلی گفتنی‌های بسیار دارد که باید به سراغ آنها رفت.

 ایده پرداختن به زندگی شهید آلبوغبیش از کجا آمد؟

ما مدت طولانی زیادی بود که در رابطه با مقاومت خرمشهر به خصوص در آن روزهای اوج درگیری‌های خرمشهر کار می‌کردیم و تحقیقات لازم صورت گرفت تا بتوانیم سریالی با این موضوع بسازیم. در جریان این تحقیقات با "مهدی آلبوغبیش" که شهید عرب خرمشهری است آشنا شدیم که چند ویژگی شاخص داشت. اول اینکه از اعراب خرمشهر بود و در ضمن از جمله مبارزین قبل از انقلاب به شمار می‌رفت. شهید آلبوغبیش در همان روزهای ابتدایی انقلاب به سپاه پاسداران می‌پیوندد و در جریان مقاومت 34 روزه به عنوان جانشین سپاه خرمشهر شهید می‌شود. این ویژگی‌ها ما را به خود جلب  و ترغیبمان کرد که سریالی درباره زندگی خود شهید بسازیم.

فرآیند ساخت سریال از پیش تولید تا پایان تدوین چقدر زمان برد؟

 تقریباً یک سال.

 چرا میان ساخت و پخش سریال این قدر فاصله افتاد؟

سریال در بنیاد روایت فتح تولید شد. یکسری تغییرات مدیریتی در این بنیاد باعث شد که کار دیر به تلویزیون برای پخش تحویل داده شود. شبکه‌ای که قرار بود سریال را پخش کند به خاطر این تأخیر، علاقه‌ای نشان نداد و سریال به نوعی بایگانی شد، تا این که قرار شد سریال از شبکه آی‌فیلم پخش شود.

 تهیه‌کنندگی کارهایی که این چنین فشرده تولید می‌شوند باید سخت باشد. در این رابطه هم توضیح می‌دهید؟

کمتر تهیه‌کننده‌ای به سراغ کارهای دفاع مقدس می‌رود، به جهت اینکه تصویربرداری صحنه‌های جنگی چه در تهران و چه در شهرستان‌ها امکانات خاصی را می‌طلبد، ضمن اینکه مجوزهای متعددی را هم نیاز دارد. نه این مجوزها را به آسانی صادر می‌کنند و نه تجهیزات و ادوات نظامی را به راحتی در اختیار می‌گذارند. به همین دلیل، ساختن کار دفاع مقدسی خیلی سخت شده و طبیعتاً هر کسی به دنبال تولید آثار این چنینی نمی‌رود.

 شما به عنوان تهیه‌کننده سریال "در میان خاکستر" به گروه جوانی اعتماد کرده‌اید. کارکردن با جوانان چگونه بود؟ از نتیجه کار راضی‌اید؟

خیلی خوب بود. مدت‌ها بود که می‌خواستم در تولید آثار دفاع مقدسی دو مورد جدید را تجربه کنم. اول این که با کار اولی‌ها همکاری داشته باشم، یعنی کسانی که برخلاف نداشتن تجربه زیاد مستعد و علاقه‌مند باشند و دوم، با بازیگران ناشناخته یا کمتر شناخته شده کار کنم تا ببینم اگر هیچ چهره‌ای در تصویر نباشد چه تأثیری در جذب مخاطب خواهد داشت. به نظرم هر دو این تجربه‌ها در سریال "در میان خاکستر" موفقیت‌آمیز بوده است.

 

 فکر نمی‌کنید استفاده از چهره‌های شناخته‌تر می‌توانست در جذب مخاطب عام آن هم به کار دفاع‌مقدسی مؤثر باشد؟

چرا، اما باید پارامتر دیگری را هم درنظر گرفت و آن مسائل مالی و بودجه است. ما سریال "در میان خاکستر" را با بودجه خیلی کم ساختیم. اگر می‌خواستیم از بازیگران چهره استفاده کنیم سه تا چهار برابر بودجه فعلی را نیاز داشتیم. به هر حال، برای تولید سریال با بودجه محدود باید چنین راهکارهایی را در پیش گرفت.

 بخشی از لوکیشن‌های سریال را در بوستان ولایت ساخته‌اید. درباره‌اش توضیح می‌دهید؟

بله، تمام شهر خرمشهر و سکانس‌هایی را که نیاز داشتیم در بوستان ولایت ساختیم.

 این لوکیشن‌ها هنوز پابرجا است؟

فکر نمی‌کنم، چرا که قسمتی که در آن کار کردیم متعلق به نیروی انتظامی بود و ما هم همه دکورها را تحویل دادیم. تا جایی که اطلاع دارم بخشی از این دکورها تخریب شده است.

 این شب‌ها سریال را دنبال می‌کنید؟

بله چند قسمتی را دیده‌ام.

 از نتیجه کار راضی‌اید؟

کاملاً راضی‌ام. سریال هم موضوع بکری داشت و هم از چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده در آن استفاده شد.

نظرتان درباره پخش سریال از شبکه آی‌فیلم چیست؟

از این بابت خوشحالم، اما ای کاش سریال در مناسبتی مرتبط پخش می‌شد. در این صورت، شاید مخاطبان بیشتر با سریال ارتباط برقرار می‌کردند. آی فیلم هم یکی از شبکه‌های پرطرفدار پخش فیلم و سریال است و مخاطبان خودش را دارد.

 در مدتی که از پخش سریال می‌گذرد چه بازخوردهایی از مخاطبان گرفته‌اید؟

پیام‌هایی که می‌گیرم نشان می‌دهد که بینندگان از سریال "در میان خاکستر" راضی‌اند اما خیلی دلم می‌خواست که ببینم سریال در میان خوزستانی‌ها چقدر تأثیر گذاشته است. قهرمانان اصلی سریال همه خوزستانی‌اند و در عالم واقع، همه به زبان عربی حرف می‌زده‌اند اما ما در سریال دیالوگ‌ها را به زبان فارسی آورده‌ایم.


ه خ / س م

نظر شما
ارسال نظر